Högfriktionsmaterial

Bromsbelägg


Bromsar är säkerhetskomponenter, alltså funktionaliteten och tillförlitlighet för beläggen är första prioritet för oss. Det är viktigt att alla branschkrav är uppfyllda för t.ex. kabelbilar, hissar, hängbanor , väderkvarnar och tåg.
För att öka urvalet och utbudet av pad material utvecklas regelbundet nya belägg.
Detta innebär såväl organiskt som sintrade dynor. Varje foder är utvecklat i enlighet med dess specifika användning.

Alla produktionssteg av vårt Högfriktionsmaterial är föremål permanenta tester:

1. Inspektion av mottagna råvaror.
2. Kvalitetstester av halvfärdiga produkter.
3. Kvalitets tester av färdiga produkter.

Vi ägnar särskild uppmärksamhet åt undersökningen av de fysiska egenskaperna, i synnerhet de som påverkar friktionskoefficienten. Endast efter godkännande släpps varan för leverans. Alla steg är dokumenterade och spårbara.

Traction säkerhet

Friktionskoefficienten (COF) försäkrar effektiviteten i högfriktionsmaterialet. Med omfattande kunskap om påverkande av alla faktorer väljer vi det bästa fodermaterialet.
Dess parametrar är:

  • Högsta COF
  • Vått väglag
  • Fukt
  • Temperatur
  • Smörjmedel
  • Typ av stål vajer
  • Lastfallet
  • Acceleration
  • Förorening

K25 har god friktion även vid kontakt med smörjmedel.

Det har enastående kemiska egenskaper:
Det behöver inte blötläggas eller svälla, det är hållbart mot gruvvatten och de flesta oljor, fett och smörjmedel.k25
Vidare har K25 en högre friktionskoefficient vid vått väglag än vid torra förhållanden (se diagram).
Även under andra extrema förhållanden har K25 en hög friktionskoefficient:
Vid tung last kan systemoperatören förvänta sig att smörjmedel kan pressas ut ur materialet. Även i denna situation har K25 en värdefull COF som förbättrar säkerheten för systemet.

Friktionshjul

Friktionshjulen används främst i gruvor, där det krävs hög dragkraft.
Friktionshjulen säkerställer att driv- och vridmomentet fungerar ordentligt på skenan. k25
Mångfalden av möjligheter finns i utformningen av friktionshjul, vilket innebär att de kan anpassas för att passa den typ av maskin det är frågan om.
Som ett resultat, är det möjligt att utrusta både stora maskiner, såsom diesel- eller batteridrivna lok samt mindre växlingsvagnar.
Genom att utveckla en lämplig utformning och geometrin hos friktionshjulets foder, är det möjligt att uppnå en optimal överföring av drivmomentet och därmed säkerställa en hög pålitlighet och lång livslängd på hjulen.
Många tester visar att en optimal slitbanan gör det möjligt att ge en hög säkerhetsnivå för transport i underjordiska områden, även på våta skenor.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng